Michelangelo Antonioni
Filmy
- Lo sguardo di Michelangelo / Spojrzenie Michelangelo15'
Jedno z ostatnich dzieł Antonioniego – „Spojrzenie Michelangelo” – to ukłon reżysera w kierunku nieśmiertelności sztuki. Rzeźba zdobiąca nagrobek Juliusza II w Bazylice św. Piotra w Rzymie – posąg Mojżesza autorstwa Michała Anioła – staje się obiektem wnikliwej obserwacji reżysera. Dzięki znakomitej manipulacji światłem widz odnosi wrażenie, że posąg również bacznie spogląda na Antonioniego. W obliczu sztuki widać śmiertelność i ułomność człowieka. Obraz miał swoją premierę na Festiwalu Filmowym w Cannes, na którym zdobył prestiżową nagrodę FIPRESCI jako najlepszy film krótkometrażowy.
czytaj więcej - Sette canne, un vestito / Siedem nitek, jedno ubranie11'
Narrator snuje baśń o cudzie, opisując tajemnicze procesy, których świadkiem staje się widz. Oto w „majestatycznych budowlach” – fabrykach tkanin – z trzciny, wskutek „chemicznej burzy”, „mroczne” maszyny wytwarzają sztuczny jedwab. Geniusz naukowców, pracowitość robotników i rozwój techniki sprawiają, że dzieją się rzeczy niesamowite – zabłocony bambus zamienia się w piękną sukienkę. Dokonał się „cud”, pozostaje pytanie, jakim kosztem… Zachcianki zamożnych kosztują robotników wiele godzin ciężkiej pracy w trudnych warunkach.
czytaj więcej - Blowup / Powiększenie
Michelangelo Antonioni, GBR, ITA, USA 1966, 110'
Obraz zdobył nagrodę Złotej Palmy w Cannes i do historii kina wpisał się jako jeden z najważniejszych filmów wszechczasów. Scenariusz powstał na podstawie „Babiego lata” Julio Cortázara. Główny bohater, fotograf mody, podczas jednej z sesji zdjęciowych w parku mimo woli staje się świadkiem pewnej sytuacji. Próbując dociec prawdy, dokonuje powiększenia wykonanych zdjęć i w kadrach dostrzega zwłoki starszego mężczyzny. Antonioni pokazuje bezsilność współczesnego człowieka w pogoni za autentycznością, a życie jako nieustanną grę pozorów. Jedną ze scen „Powiększenia”, w której para mimów odbija niewidzialną piłeczkę tenisową, można odczytywać jako metaforą nowoczesności.
- Gente del Po / Ludzie Padu9'
Michelangelo Antonioni, ITA 1947, 9'
Film dokumentujący życie mieszkańców wsi położonych wzdłuż rzeki Pad – rodzinnych okolic reżysera. Życie włoskich wieśniaków płynie powoli, a cały swój czas spędzają na ciężkiej pracy. Bez narzekania, z godnością znoszą własny los, są „solą tej Ziemi”.
- Il deserto rosso / Czerwona pustynia120'
ITA, FRA 1964, 120'
Pierwszy kolorowy obraz Michelangelo Antonioniego został uznany za przełomowe w historii kina arcydzieło. Główną rolę w filmie zagrała muza reżysera – Monica Vitti. Tajemniczy świat wewnętrzny Giuliany (Monica Vitti), jej emocje i nastroje znajdują swoje odzwierciedlenie w pustynnych pejzażach. Obraz jest wnikliwą analizą psychologiczną głównej bohaterki, która z niepokojem poszukuje siebie i swojego miejsca w świecie.
- Identificazione di una donna / Identyfikacja kobiety128'
ITA, FRA 1982, 128’
Porzucony przez żonę reżyser Niccolo (Tomas Milian) postanawia nakręcić film o związkach damsko-męskich. Rozpoczyna poszukiwania odtwórczyni głównej roli, i w ten sposób poznaje Mavi (Daniela Silverio) – pacjentkę swojej siostry. Wkrótce Niccolo zaczyna dostawać tajemnicze listy, pewnego zaś dnia kobieta znika... Stereotypowa historia miłosna jest jedynie tłem dla wnikliwej analizy psychologicznej natury kobiecej, którą Antonioni podejmował w swoich filmach. Po premierze film uznano za b
- Superstizione / Przesąd9'
ITA 1949, 9'
Antonioni pokazuje, jak przesądy i zabobony towarzyszą włoskim wieśniakom od urodzenia aż do śmierci. Ślepa wiara w magiczne właściwości przedmiotów, zaklęć oraz irracjonalne rytuały organizują ich życie. Reżyser w instruktażowy sposób obrazuje absurdalność wierzeń: kobieta klęczy na grządce i bez pomocy rąk je pietruszkę, gdyż to ma jej pomóc w pozyskaniu mleka dla niemowlęcia. Narrator opowiada, jak rzucać złe uroki i jak się przed nimi uchronić. Przesądy i rytuały urozmaicają monotonne życie oraz dają nadzieję na lepszy los, np. kąpanie nowonarodzonego dziecka w wodzie, w której moczą się: moneta, pióro, kawałek drewna, żelazo i nożyczki ma przynieść niemowlęciu szczęście w dorosłym życiu.
- Sicilia / Sycylia10'
ITA 1997, 10'
Sycylia widziana oczami Antonioniego składa się na serię pięknych krajobrazów. Dokument portretuje codzienność tego Sycylii i jej mieszkańców. Pozbawiony akcji obraz hipnotyzuje i uwodzi widzów. Krótka impresja wprowadza w tajemniczy świat, który był Antonioniemu niezwykle bliski. Reżyser chwyta chwilę, uważnie przygląda się otaczającej rzeczywistości i analizuje ją, nieśpiesznie malując obraz tej śródziemnomorskiej wyspy.